De prijs is niet altijd het bewijs - Interessante artikelen waarmee u uw voordeel kunt doen. - Succesverhaal

Ga naar de inhoud

De prijs is niet altijd het bewijs

Succesverhaal
Gepubliceerd door in Succesverhaal ondernemen ·
Mijn oudste dochter is goed bezig. Ze heeft een jaar geleden haar schoonheidssalon opgezet en ze weet, ondanks dat ze nog slechts één locatie heeft, goed te draaien.
Ze kijkt ondertussen al wel naar nieuwe mogelijkheden en naar oplossingen voor dingen die ze zakelijk gezien nog moet leren.
Zo volgt ze ook ondernemers die trainingen aanbieden op persoonlijke ontwikkeling gebied. U weet wel, de verbeter jezelf goeroes.
Het viel haar al direct op, dat enkelen hun cursussen verkopen tegen werkelijk belachelijk hoge prijzen. Ze maar tien keer hoger dan waarvoor op het oog vergelijkbare cursussen aangeboden worden.
Maar wat je er over leest, is dat je als klant keer op keer producten voorgeschoteld waarbij je steeds nét te weinig leert en daarna, voor nóg meer geld, een vervolgcursus moet volgen. Wil je 'alles' leren, dan kan je makkelijk 100.000 euro of een veelvoud daarvan kwijt zijn. Je komt dan wel op tropische eilanden en je maakt cruises...
Het systeem werkt, omdat veel mensen die voelen dat ze klem komen te zitten de hoop hebben dat zo'n goeroe ze uit hun rot situatie kan helpen. Hoe hoger de prijs, des te hoger de kwaliteit van de kennis denken ze dan.
Helaas werkt dat zo niet.
Ze worden in feite legaal bedrogen door deze ondernemers.
We zien nu in die markt enkele ondernemers die werkelijk tienduizenden euro's per maand gebruiken voor advertenties op Google en facebook. Ze hebben dat geld, omdat ze daarmee genoeg naïeve klanten blijven trekken die hun echt extreem dure cursussen willen volgen. Mensen zijn kuddedieren en des te groter de rij, des te meer mensen gaan er in staan. Van dat gegeven maken deze 'handige' ondernemers dankbaar gebruik.
Groot denken werkt dus voor de ondernemer die hier mee bezig gaat.
En het werkt... voor hen. Mensen trappen er in en maken letterlijk (tien)duizenden euro's over voor een cursus op een mooie lokatie, maar zonder veel praktische inhoud.
En in het kielzog van die ene succesvolle ondernemer lukt het ook enkele andere ondernemers om op het succes mee te liften. Maar het succes van die paar succesvolle volgers hangt volledig vast aan die eerste succesvolle ondernemer. Die paar succesvollen doen in feite wat die ene persoon doet en ze werken nauw samen richting hetzelfde doel. Dit vooral tot meerdere eer en glorie van die ene ondernemer die steeds extremere foto's kan laten maken van hem of haar op dit strand, op dat eiland en bij die en die nog succesvollere en beroemdere ondernemer.
En het succes van anderen die de cursussen volgden hangt dus vrijwel volledig vast aan het succes van die ene ondernemer.
Zoek het maar na. Er komen vrijwel geen successen uit voort die volkomen los van dat ene succes op basis van de kennis totaal iets anders succesvol opgezet hebben. Het is massaal kopiëren van het concept en de opzet van die ene succesvolle en ze werven allemaal voor het succes van die ene.
Het is triest, maar er worden letterlijk miljoenen euro's verplaatst naar slechts enkele ondernemers die heel slim precies weten hoe ze anderen het laatste geld uit de zak moeten kloppen.
Gelukkig heeft mijn dochter al direct door hoe dat bij deze specifieke verbeter jezelf goeroes werkt.

Is het daarmee oplichting van die ondernemer? Neen, dat is het zeker niet. Hij vraagt gewoon een belachelijk hoge prijs, maar geef hem maar ongelijk. Er zijn, dankzij zijn sluwe marketing, genoeg mensen die dat er volledig en graag voor over hebben.
Ik ben echter blij dat mijn dochter verstandiger is en doorziet welk spel er gespeeld wordt.
De ondernemer staat echter volledig in zijn recht de extreme prijs te vragen. Hij zit binnenkort weer een paar weken op een tropisch eiland. Dus wie is er gek?




Geen commentaren


Terug naar de inhoud