Jong oud, of oud jong - Interessante artikelen waarmee u uw voordeel kunt doen. - Succesverhaal

Ga naar de inhoud

Jong oud, of oud jong

Succesverhaal
Gepubliceerd door in Succesverhaal motivatie ·

Wandelen, genieten of een marteling?

Ik had laatst een bijeenkomst in centrum Amsterdam, ongeveer 2 kilometer vanaf het Centraal Station.
Het was 08:00 uur in de ochtend en zo'n 24 graden Celsius. In mijn ogen ideaal wandelweer. Er waren 40 minuten om die 2 kilometer te overbruggen. Niet echt een uitdaging dus.
We waren met z'n twee├źn, en ik met mijn 50 jaren was de oudste van de twee. De ander was een 'jongeman' van 48.
Dus wij aan de wandel.

Voor mij was het genieten.

Voor de ander een marteling.

Hij wilde halverwege niet verder. Het ging gewoon niet meer.

Hoe is het mogelijk dat je als 48 jarige persoon, die zichzelf gezond noemt, niet eens twee kilometer kan wandelen?

Het verschil tussen ons is slechts 15 kilo.

Hij weegt 15 kilo meer.
En dan is ineens 24 graden Celsius veel te warm.
Daarbij was hij tot 4 jaar geleden aan het sporten, maar dat was tot vier jaar geleden.

Iedereen die op leeftijd komt, zal ergens in zijn of haar leven constateren dat ouderdom toeslaat en dat bepaalde zaken niet meer gaan.
De realisatie dat het minder gaat, is soms heel geleidelijk. Zo sprong ik als tiener 1,75 meter hoog, maar als 45 jarige haalde ik nog slechts 1,50 meter en als 50 jarige was ik laatst blij met 1,45 meter. Op mijn vijftigste ben ik echter nog wel altijd aan het hoogspringen!
Ik realiseer me al jaren dat het steeds iets minder gaat, maar de grote schok is me tot op heden bespaard gebleven.

De 48 jarige die met me mee wandelde, werd er ineens keihard op gewezen dat je lichaam minder kan naarmate je ouder wordt. Maar hij werd er tevens op gewezen dat het probleem niet ouderdom was. Immers ben ik twee jaar ouder.
Conditie en gewicht spelen een veel grotere rol.
Door zijn gebrek aan conditie en zijn iets te hoge gewicht is hij in feite een vroege zeventiger geworden, terwijl ik een late dertiger ben.
En dat komt aan als een onverwachte dreun in je maag.

De vraag is, wat ga je met die kennis doen?
Ga je zoiets accepteren?
In dat geval laat je het zoals het is en zal je je moeten realiseren dat je voor je zestigste in een elektrisch karretje dreigt te geraken.

En als dat eenmaal dan zo ver is, dan is er niets meer aan te doen. Maar als je nu op je 48e constateert dat je conditie zo slecht is, dan kan je er nog wel wat aan doen. Ik vraag me af hoeveel mensen 15 jaar voor het zo ver was het immobiel raken hadden kunnen voorkomen door hun leven aan te passen...

Je conditie verbeteren is dus belangrijk, en als je dat doet, dan gaat je gewicht waarschijnlijk ook omlaag. Je kan dat ongetwijfeld extra steunen door een bewuster voedingsgedrag.
Op www.afslankenonline.com heb ik een gratis E-boek aanbieding staan van een methode die bij mij 10% van mijn gewicht scheelde in slechts 30 dagen.
Ondertussen at ik voor mijn gevoel meer dan voorheen!
Als u meer nodig heeft dan een E-boek en u wilt ook ondersteuning in de juiste voeding, dan kan deze methdoe u ook helpen. Ik gebruik zelf het ontbijt van deze methode. Zo krijg ik iedere dag precies hetzelfde binnen tot het 12:00 uur is en ik aan de lunch ga. Voor mij werkt het en ik weet al een jaar lang de 66 kilo vast te houden, daar waar ik eerst tussen 70 en 73 kilo schommelde.

http://nuafslanken.myvi.net/  

Tom Lassing
www.succesverhaal.nl
www.marketingcursus.com  


Wilt u een vriend wijzen op deze gratis Succesverhaal nieuwsbrief, verwijst u dan graag naar www.succesverhaal.nl




5 Opmerkingen
Gemiddelde stem: 153.0/5
Ben Berger
2015-08-12 12:32:15
Ik fietste als jongetje van 14 jaar ( in1949 ) mijn eerste wieler wedstrijd . In het leger liep men mij niet weg.
Ais beginnend ondernemer had ik helaas weinig tijd om te fietsen. Maar na mijn 40 ste reed ik weer veteranen-
wedsrijden ook in Duitsland in de heuvels.
Ik ben nu 81 jaar .64 kg en meet 1,67 cm en train geregeld 70km zowel op race els crosfiets met de mannen mee.
Het grootste euvel is voor mij nu de Winter , kan slecht tegen de kou. Meer weten ??????? zeg het maar.
Jeroen
2015-08-12 10:40:40
Hoi Tom,

Nu wordt je verhaal al genuanceerder. Je wekte de indruk dat je inzet nog steeds hetzelfde was, maar je prestaties minder werden. Het is waar dat iedereen ergens piekt, maar je ziet dat de afgelopen 20 jaar die leeftijd steeds verder verschuift. 20 Jaar geleden lag de piek van een professioneel tennisser ergens rond de 28-29, nu zijn er steeds meer dertigers die de jonkies nog gewoon de baas zijn.

Ik kon 10 jaar geleden nog geen 18 km/u sprinten, 90 kilo wegen, roken, drinken alleen junkfood, mijn lichaam kon het totaal niet aan, mijn longen niet. Nu 23 km/u easy, totaal geen last van mijn longen, ik herstel steeds sneller en dat is m.i. toch echt door niet meer te roken, geen alcohol, goed slapen, maar 2x per dag eten, nauwelijks koolhydraten en nagenoeg geen bewerkt voedsel.


Ik ben overigens degene die je ooit eens een uitgebreid stuk gestuurd heeft over brood en vlees. Wat dat betreft is voor mij Novak Djokovic het sleutelvoorbeeld hoe extreem belangrijk de juiste voeding en training is in het mitigeren van de effecten van ouderdom en het voorkomen van het lichamelijk op zijn met je 50e, want wat dat betreft, is je alarm helemaal waar. Het is schrikbarend om te zien dat mensen met hun 50e al met een karretje lopen of een scootmobiel en dat ook allemaal normaal is.

Hoewel al mijn motivatie tegenwoordig intrinsiek is, is die aanblik voldoende om ver van het westerse "voedsel" te blijven.

Anyway, ik steun je inzet om mensen meer bewust te maken en ik hoop dat je er in ieder geval een aantal bereikt.

Ik lees je nieuwsbrief in ieder geval nog steeds met veel plezier, daarvoor is een bedankje ook wel op zijn plaats.

Groetjes,

Jeroen
Tom Lassing
2015-08-12 08:10:05
Jeroen, dat is waar. Ik was 16 toen mijn leven om Atletiek draaide en ik bijna dagelijks aan het sporten was. Vooral hoogspringen was mijn favoriet, want ik wilde over mijn eigen lengte heen springen. Nu train ik de jeugd en spring ik voor de lol nog af en toe. Het heeft dus niet zo veel met spiermassa te maken, maar meer met training. Hoogspringen is niet iets dat je 'even' doet. Ik doe het nu 'even'. Op mijn 16e woog ik 55 kilo. Nu weeg ik met mijn 1,75 meter een 66 kilo. Dat was een jaar geleden 73 kilo en was 70 kilo toen ik op mijn 46e nog 1,50 sprong.
Op mijn 50e zie ik weinig anderen die nog actief aan baanatletiek doen. Als jij op je 40e je persoonlijke records in de sprint verbreekt, dan zegt dat waarschijnlijk meer over de records die je vroeger gezet hebt. Topsporters stoppen niet voor niets rond hun 35e. Dan is de top echt wel gezet. Als je nu beter bent, dan train je nu blijkbaar harder dan voorheen. Overigens wil de toenemende leeftijd niet zeggen dat er geen topprestaties meer gezet kunnen worden. Vooral lange afstandslopen is op later leeftijd makkelijker dan als jongeling. Menig atleet loopt op een leeftijd boven de 50 een marathon sneller dan toen ze 20 waren. Ook dat heeft naar mijn idee vooral te maken met focus en training.
Jeroen
2015-08-11 21:45:40
Het is maar wat je referentiekader is. Want als je in 25 jaar 30 cm minder springt, zegt dat ook genoeg over je spiermassa. Wat dan ook meteen te denken geeft over het gewicht, want het is letterlijk gewichtsverlies. Dat kan iedereen. Kunst is om alleen vet- en magere massa te verliezen.

Ik ben inmiddels 20 kg kwijt en ik sta op 8% vet. Ik ben nog nooit zo sterk geweest en ik boek iedere week PR's met sprinten. Ik ben fitter, voel me beter, meer kracht, perfecte bloedwaarden (alhoewel de moderne wetenschap een ander idee over heeft), ik zie beter, ik denk sneller etc. Alles maar dan ook echt alles is beter en werkt beter dan toen ik 20 was. Ik ben nu 40 en ik zie absoluut niet in, waarom ik dit op mijn 60ste niet zou kunnen. Maar je moet wel weten hoe wat en wanneer je moet eten en hoe je moet trainen.
r. buis
2015-08-11 17:43:18
Vaak spelen ook andere factoren mee maar daar lees ik helaas niks over.


Terug naar de inhoud